Czy pieczątki mają jakieś wytyczne?

różne pieczątki dla firm

Pieczątki stanowią jeden z najważniejszych elementów wyposażenia każdej firmy. Obecne przepisy nie nakazują ich posiadania, jak miało to miejsce jeszcze do niedawna. Wyrobienie pieczątki jest dobrowolne. Warto jednak na to postawić, gdyż pieczątki zwiększają prestiż firmy i jej powagę. Służą one do uwierzytelniania dokumentów, ale także są wizytówką firmy, umożliwiają kontrahentom dostęp do wszystkich potrzebnych danych dotyczących naszej firmy, a także stanowią nośnik treści marketingowej, a odpowiednio zaprojektowane, wywołują pozytywne emocje. Czy pieczątki mają jakieś wytyczne, jak powinny wyglądać?

Sytuacja prawna pieczątki

Niegdyś pieczątki stanowiły podstawowe i wymagane przepisami prawa wyposażenie każdej firmy. Rejestracja działalności gospodarczej wiązała się z koniecznością wyrobienia pieczątki np. z doktortusz.pl. Obecnie, posiadanie tego przedmiotu jest w pełni dobrowolne. Żaden przedsiębiorca nie musi zatem wyrabiać pieczątki, a ich obecność na dokumentach nie jest już wymagana. Nie oznacza to jednak, że jeśli decydujemy się na wyrobienie pieczątek, to mamy pełną swobodę przy projektowaniu jej matrycy. Nie musimy jej wyrabiać, ale jeśli chcemy, to ciążą nad nami pewne wymogi, których nie spełnienie może zakończyć się grzywną.

Co musi znaleźć się na pieczątce?

Prawo ściśle kodyfikuje informacje, jakie powinny znaleźć się na pieczątce. Obowiązkowymi informacjami, jakie muszą znaleźć się na pieczątce w przypadku firmy lub osoby fizycznej prowadzącej działalność to: pełna nazwa firmy lub imię i nazwisko w przypadku osoby fizycznej, adres siedziby, numer NIP i regon. W przypadku spółki handlowej dodatkowo musi znaleźć się informacja o właściwym sądzie rejonowym oraz wysokości kapitału zakładowego oraz wpłaconego.